Sidor

torsdag 30 september 2010

Helikopter terminilogi

Efter att ha fått blodad tand från impulsköpet av micro helikoptern har jag börjat forska på vad nästa steg skulle kunna vara. Det blir då väldigt tydligt att det finns ett språk och ett stort antal begrepp som man måste ta till sig för att över huvud taget kunna avgöra vilka alternativ som finns. Här följer några begrepp har stött på och som jag tror mig ha förstått vad de betyder.

Koaxial: En koaxial eller dubbelrotor helikopter har två rotorer som roterar åt varsitt håll runt en gemensam axel. Detta gör att helikoptern inte vill rotera runt sin egen axel och att det alltså egentligen inte behövs någon stjärt rotor.
En koaxial helikopter
På bilden syns en väldigt enkel modell med koaxiala rotorer, lägg märke till att stjärt rotor saknas. I detta fall är det frågan om en så kallad två kanals modell som i praktiken bara kan stiga och sjunka samt rotera kring sin egen axel.

Singelrotor: En singel rotor helikopter är en helikopter med en rotor, alltså förmodligen det som de flesta tänker på när man talar om helikoptrar. I fallet med singel rotor är det nödvändigt med en stjärt rotor för att helikoptern inte skall börja rotera kring sin egen axel på ett okontrollerbart sätt.
En singelrotor helikopter

1 kommentar:

  1. Tack för att dela denna blogg. Jag fick bara en fråga. Jag undrar att köpa en RC helikopter för min yngre bror på den här julen. Jag vill bara veta vad som kommer att vara bäst för honom "Koaxial" eller "Single Rotor"
    Regards
    Adam smith
    adam.smith402@yahoo.com
    Nitrotek.se

    SvaraRadera