Sidor

söndag 3 oktober 2010

Hur många kanaler?

RC Helikoptrar finns in många storlekar och pris klasser, ett sätt att särskilja dem är hur många "kanaler" som används för att kontrollera dem. I RC sammanhang en kanal detsamma som en kontroll möjlighet, alltså en möjlighet att styra något i modellen från sändaren. En bil till exempel behöver normalt två kanaler, en för att styra höger/vänster och en för att gasa/bromsa. Grovt kan man dela upp RC helikoptrar efter kanaler enligt följande:

2 kanaler
En 2 kanals helikopter kan men egentligen inte flyga med, den kan stiga/sjunka och rotera kring sin egen axel. Dessa modeller kan man i de flesta fall klassificera som en ren leksak och det ger ingen egentlig uppfattning om vad radiostyrda helikoptrar handlar om. 2 kanaliga helikoptrar är konstruerade som koaxial helikoptrar.

3 kanaler
Minst 3 kanaler krävs för att man skall kunna utföra enklare flygning. Den 3 kanaliga kan förutom att stiga/sjunka   och rotera kring sin egen axel också lutas framåt och bakåt. Denna lutnings möjlighet gör att det går att få den att flyga också framåt och bakåt. För att styra helikopter använder man möjligheten att rotera helikoptern kring dess axel för att sedan flyga framåt eller bakåt i den nya riktningen. Även dessa helikoptrar är koaxial konstruktioner. En 3 kanalig modell är relativt enkel att lära sig flyga men kan ganska snabbt upplevas som begränsad.

4 kanaler
Med fyra kanaler börjar egenskaperna hos modellen likna de som en "riktig" helikopter har. Förutom de möjligheter som en 3 kanal modell ger kan en 4 kanals modell oxå förflyttas i sidled, detta ger helt andra möjligheter när det gäller att styra flyg riktningen. Med fyra kanaler kan man få flygningen att likna fullstora helikoptrars. Man använder i princip inte rotationen kring den egna axeln för att ändra riktningen utan svänger genom att luta åt ena eller andra sidan och sedan luta helikoptern framåt. Sändaren till en fyrkanals modell har två spakar med två frihetsgrader (upp/ned, vänster/höger) per spak.

6 kanaler
Sex kanaler ger samma typ av flygegenskaper som på en fullstor helikopter. Det tillkommer egentligen inga ytterligare frihetsgrader men konstruktionen skiljer sig avsevärts. 6 kanals helikoptrar är singelrotor konstruktioner. På koaxial helikoptrarna med färre kanaler används bara rotorns rotations hastighet för att få helikoptern att stiga eller sjunka, på en singelrotor helikopter justerats rotorbladens vinkel för att (i kombination med rotationshastigheten) åstadkomma samma sak. För att åstadkomma lutning av helikoptern åt olika håll (och därmed förlytning framåt/bakåt och i sidled) ger man rotorbladen olika lutning beroende på var på rotations varvet den befinner sig.

E-Sky Honey Bee CP3 - 6 kanals singel rotor modell
Konstruktionen hos den 6 kanaliga modellen innebär att den kan flyga som en riktig helikopter och göra all a de "stunts" som man förväntar sig. Att flyga upp och ned (inverterat) är till exempel bara möjligt med denna typ av konstruktion. Det innebär oxå att den 6 kanaliga modellen är mycket svårare att flyga än de 3 och 4 kanaliga.



Video med exempel på vad en 6 kanals singelrotor helikopter kan göra, jag misstänker att det krävs en del övning för att kunna hantera spakarna på det här sättet!

1 kommentar:

  1. trevlig information. tack för att dela den hör. Jag tror att dessa olika kanaler i en RC helikopter är för olika people.2 kanalen för barn, är 3,4 kanal för nybörjare och 6 kanaler för experter.
    Adam smith
    adam.smith402@yahoo.com
    nitrotek

    SvaraRadera